Rode bietjes zijn tha bomb

Rode bietjes; een oer-hollands zoet knolgewas met een beetje een aardse smaak. Vroeger bij ons thuis noemden we het ‘krootjes’ en aten we ze met gekookte aardappels en slasaus (lekker prakken en je had roze ‘prinsessenpuree’, hellyeah! ) Weleens gehoord van snijbieten? Dat zijn gewoon de groene bladeren van de biet die boven de grond uitsteken. De rode biet is dus in zijn geheel eetbaar, en heeft vele gezondheidsvoordelen. Ik zet ze hier voor je op een rij.

Rode bietjes zijn rijk aan vitaminen en mineralen

Bieten bevatten veel foliumzuur, mangaan, kalium, koper, ijzer, vezels en magnesium. De rode kleur van deze biet komt van de kleurstoffen betanine en betalaïne en dat zijn zeer krachtige antioxidanten. Maar het meest gehoorde voordeel van bieten is de hoge concentratie nitraat (stikstofoxide) Nitraat heeft namelijk een positieve werking op onze aderen.

Bloeddruk / Hart

Je lichaam zet nitraat om in nitriet en dit stofje maakt je bloedvaten iets wijder. Doordat je bloedvaten verwijden, stroomt er meer bloed naar je hersenen en naar je spieren. Als je vaten wijder worden, zal de druk op de wanden verlagen en je hart minder hard hoeven te pompen om je bloed door het lichaam te vervoeren. Kortgezegd, de bloeddruk verlaagt.

Bietensap verhoogt de sportprestaties?

Het drinken van bietensap is onder duursporters steeds populairder. Het mogelijke effect van bietensap zou te maken hebben met positieve effecten van inname van nitraat op het zuurstofgebruik. Hier wordt veel onderzoek naar gedaan, en er zijn positieve resultaten gemeten. Echter is er nog meer onderzoek nodig om de verdere gezondheidseffecten van de inname van zo’n hoge concentratie van nitraat op het lichaam in kaart te brengen. Tot die tijd wordt door het voedingscentrum afgeraden om dagelijks bietensap te drinken.

 

Goed voor de spijsvertering

Bietjes bevatten veel vezels. Van vezels is bekend dat zij je spijsvertering bevorderen. Vezels voeden de goede bacteriën in je darmen en ze voegen extra massa toe aan je ontlasting. Hierdoor kun je beter poepen, hoera!

Lekker zoet

Bietjes geven een zoete smaak aan gerechten of aan je smoothie. Neem eens een kijkje op de receptenpagina, bietjes zijn super veelzijdig!

 De Cijfers

Altijd goed om te weten is dat veel soorten groenten weinig calorieën bevatten. Je kan er dus veel van eten zonder ervan aan te komen. Laag in calorieën hoog in voedingswaarden is de combinatie waar je altijd naar wil zoeken: Dus laten we de rode biet eens (per portie van 100 gram) onder de loep nemen:

Volwaardige voeding

Samenvattend kunnen we stellen dat rode bieten op vele manieren passen binnen een gezond eetpatroon. Wel is het altijd opletten dat wanneer je er achter komt dat iets gezond is, je het niet perse elke dag kan eten. Worstel jij weleens met variatie of met het samenstellen van je voedingspatroon? Het grote plaatje? Daar help ik je graag bij! Soms kunnen we samen in 1 sessie al een heldere blik op je eetpatroon krijgen. Fijn he 🙂 Laat hier je gegevens achter en ik neem vlug contact met je op 🙂

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *