Koolhydraatarm eten

Wat zijn koolhydraten

Je voeding is grofweg in te delen in 3 soorten voedingsstoffen; Vetten, Eiwitten en Koolhydraten. Ons lichaam heeft deze drie hoofdcomponenten nodig om alle processen gaande te houden.

Koolhydraten zijn suikers, en komen vooral voor in groenten, fruit, peulvruchten, volle graanproducten en aardappelen, maar ook in witbrood, pasta, frisdranken, vruchtensappen, koek, snoep en andere bewerkte producten. Na het eten van koolhydraten, worden deze in het lichaam omgezet tot glucose. Glucose is de voornaamste brandstof van de hersenen, een tekort kan bijvoorbeeld leiden tot concentratieproblemen. Ook levert glucose energie aan de spieren en organen (verbranding).

Al vrij snel na het eten van koolhydraten begint het bloedsuiker(glucose)gehalte te stijgen. Er komt insuline in het bloed zodra het bloedsuikergehalte begint te stijgen. De insuline zorgt ervoor dat glucose snel door de weefsels wordt opgenomen. Alle glucose die niet door de weefsels gebruikt wordt, wordt als reserve (vet) opgeslagen (ook wordt een kleine hoeveelheid opgeslagen in de spieren als snelle energiebron bij korte intensieve inspanning)

Dus toch!?

Je denkt vast, na het lezen van bovenstaande uitleg, zie je wel… koek… snoep…  alles wat niet gebruikt wordt, sla je op als vet..van koolhydraten wordt je dus WEL dik. En ik moet je nageven, bewerkte producten zijn vaak erg calorierijk, en arm aan voedingsstoffen. Ze leveren veel energie, maar verzadigen niet dus heb je snel na het eten van een koek weer trek. Maar dit ligt niet aan de koolhydraten.

Want na het eten van eiwitten of vetten, stijgt de glucosewaarde ook, en wordt er ook insuline aangemaakt, en wordt alles wat niet wordt verbrand ook opgeslagen.

Van Koolhydraten wordt je niet dik.

Je komt aan zodra je meer energie tot je neemt, dan dat je verbruikt. Of dit nou uit koolhydraten, eiwitten of vetten komt maakt niet uit. Het draait echt om de energiebalans.

Sterker nog, het eten van voldoende koolhydraten draagt in grote mate bij aan je prestatievermogen tijdens het sporten en bewegen. Dus wanneer je ècht gezond bezig wilt zijn en af gaat vallen d.m.v. een combinatie van gezond eten, de juiste energiebalans en meer bewegen, dragen koolhydraten juist bij aan dit proces.Je kan langer doorgaan, waardoor je meer kcal verbrandt en je lichaam dus reserves gaat aanspreken. Dat klinkt goed toch?

Allemaal leuk en aardig, maar de buurvrouw viel 10 kg af door een koolhydraatarm dieet.

Dit soort succes verhalen hoor je overal om je heen, hoezo beweer ik dan het tegendeel? En hoe kan het dat het voor die mensen wel werkt. Dat zal ik je uitleggen;

  1. Wanneer je koolhydraatarm gaat eten betekent dit automatisch dat je de meeste bewerkte producten niet meer kan eten. En laten dat nou net de grootste leveranciers van de zogenaamde ‘lege’ calorieën zijn. Wanneer alle koek en snoep en zoet broodbeleg etc. uit een menu geschrapt wordt is dat in de meeste gevallen een enorme reductie in de energie die men binnenkrijgt. Dat is de reden dat iemand afvalt…
  2. Als je een week lang koolhydraatarm eet, zal het cijfer op de weegschaal soms al -1 of zelfs -2 kg aangeven. Dat klinkt te gek, maar dit gewichtsverlies is zéker geen vetverlies. Het lichaam slaat koolhydraten (die worden gebruikt voor energie) namelijk op met behulp van een aardige hoeveelheid vocht. Dus dat dalende getal op de weegschaal is helaas vochtverlies
  3. Iemand die een koolhydraatarm dieet gaat doen, gaat vaak aanzienlijk meer eiwitten (en soms ook zelfs meer vetten) eten. Eiwitten hebben de eigenschap dat ze lang voor een verzadigd gevoel zorgen waardoor je minder snel weer trek krijgt, en daardoor minder eet. Wederom is de reden van het afvallen weer dat je dan dus minder energie binnenkrijgt.

Nou klinkt goed toch.. Baat het niet dan schaadt het niet.

Nee dus, laat me even de nadelen van het weglaten van koolhydraten voor je op een rij zetten.

  1. De voornaamste reden; het is niet duurzaam. Wanneer je koolhydraten weer toevoegt aan je dieet na het bereiken van je streefgewicht, zal de energiebalans heel makkelijk weer de verkeerde kant op schieten en kom je de verloren kilo’s zo weer aan.
  2. Je lichaam geeft, voor verbranding, de voorkeur aan koolhydraten, als deze onvoldoende beschikbaar zijn haalt het energie uit eiwitten. Eiwitten zijn nodig voor bijv. opbouw en herstel van spieren. Omgekeerd werkt het ook, bij te weinig koolhydraten ‘eet’ je lichaam de spieren ‘op’ .
  3. Omdat ook de hersenen glucose keihard nodig hebben, zie je vaak dat bij het weglaten van koolhydraten mensen zich niet prettig voelen, slap, rillerig, hoofdpijn. De verleiding om dat gevoel snel op te lossen met snelle suikers ( koek, chocola etc..) ligt op de loer. Als je dan ook nog eens trek hebt is de kans dat je in een ‘compensatie eetbui’ terecht komt aanwezig. Daardoor voel je je weer slecht, of schuldig en voor je het weet zit je in die oude bekende vicieuze cirkel.
  4. Door het weglaten van koolhydraten (veel soorten groenten en fruit zijn rijk aan koolhydraten) creëer je een tekort aan belangrijke vitamines, mineralen en ook een tekort vaan voedingsvezels

Uiteindelijk werkt iedere lichaam anders.

De een voelt zich prettig bij een beperkte inname van koolhydraten, de ander vaart wel bij een hoge dosis en dat is prima. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat werkt en wat fijn voelt.
Bij sommige soorten diabetes, kan het vermijden van bepaalde soorten koolhydraten juist enorme gezondheidsvoordelen opleveren. En zo zijn er nog meer uitzonderingen te noemen van gevallen waarbij, in samenspraak met een diëtist, koolhydraten weglaten beter is.

Over het algemeen geldt dat we koolhydraten hard nodig hebben. De richtlijnen van het voedingscentrum zeggen dat 40%-70% van de calorieën per dag uit koolhydraten gehaald dienen te worden. Wil je afvallen dan is het van belang dat je goed weet wat jouw lichaam nodig heeft, wat haalbaar en werkbaar voor jou is en hoe je jouw huidige patroon aan kan passen.
Doe dit niet alleen! Samen met jou maak ik een persoonlijk voedingsplan om het gewenste effect te bereiken. Neem eens een kijkje hier, en check welk traject bij jou past.
Twijfel niet langer, maak nu de keuze om op een gezonde manier, blijvend een gezondere leefstijl aan te leren. Laat hier je gegevens achter en ik neem vrijblijvend  contact met je op.

 

2 gedachten over “Koolhydraatarm eten

  • 20 januari 2018 om 21:42
    Permalink

    Mooi artikel! En helemaal duidelijk. Eigenlijk klinkt het heel logisch. Goede voeding is niet iets wat tegenwoordig met de spreekwoordelijke paplepel wordt ingegoten. En al die afvalproducten die je tegenkomt zijn vaak vooral om je portemonnee te laten afslanken. Ik denk dat als je echt serieus en vooral duurzaam wilt afvallen dat je een goede coach nodig hebt. Samen je levensstijl aanpassen en je kennis over goede voeding uitbereiden. Ik heb zelf een dochter van 4 jaar en wil haar nu al aanleren hoe belangrijk goede voeding is. Jong geleerd… 😉 Bedankt voor al je waardevolle recepten en informatie!

    Beantwoorden
    • 22 januari 2018 om 09:35
      Permalink

      Wauw Rolf, bedankt voor je berichtje 🙂 Ik vind kennis over goede voeding ook eindeloos belangrijk!
      En die kleine van jou, krijgt het helemaal goed mee!! Heel waardevol voor later.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *