Broodbeleg, en waarom volkoren

Het is oogsttijd, vruchten in overvloed dus at ik vandaag een volkorenbeschuitje met jam van frambozen uit eigen tuin. Wat een verwennerij! 

foto van Linda van Rijnsbergen Gewichtsconsulent040.

Volkorenbrood en andere volkoren graanproducten passen heel goed in een gezond eetpatroon.

‘Volkoren’ betekent eigenlijk gewoon dat het product is gemaakt van de complete graankorrel en niet alleen van van de fijngemalen binnenkant van de korrel zoals bij wit- of veel meergranenbrood.

Waarom is volkoren dan beter?
Nou, juist in de zemels (buitenste laag van de korrel) bevinden zich de meeste vezels en voedingsstoffen (oa koolhydraten, ijzer en B-vitamines.)
Bijkomend voordeel is dat het ook echt een positief effect op de darmwerking heeft!

EN WAT DOEN WE ER DAN OP?

Als je elke boterham dik met Nutella zou besmeren verdrievoudigt jouw bammetje al gauw qua calorieën. Lees maar eens de etiketten van dit soort producten, je schrikt je rot! Broodbeleg met veel verzadigde vetten en toegevoegde suiker kan je maar beter zoveel mogelijk laten staan. Maar wat dan wel?

HARTIG

-magere vleessoorten zijn een goede keuze. Denk hierbij aan kip, tartaar, rookvlees, rosbief etc. En dat plakje vlees levert ook nog flink wat eiwitten, dubbele winst dus

-Een ei, gekookt of gebakken. Need I say more?

-Kaas, Kaas kan wel veel verzadigt vet bevatten. De aanduiding 10+, 20+ etc.. staat voor het vetgehalte per hoeveelheid droge stof. Kies daarom bijv. voor 20+ (dat is qua smaak wel echt inleveren hoor) Daarom kies ik graag 30+ kaas. Feitje; jonge kaas is minder vet dan oude kaas per gewicht.

-Hummus,groenten

ZOET

-Jam. Je hebt gewone jam, halvajam (vaak met zoetstof) en ‘suikervrije’ jam. Halvajam levert per portie maar 10 calorieën minder op dan gewone jam. Dus kies ik lekker voor een beschuitje met echte homemade jam.

-Appelstroop. Let dan wel op dat je een variant kiest met alleen de fruiteigen suikers, en zonder toegevoegde suiker

-Pindakaas. Noten hebben vele gezondheidsvoordelen. Dagelijks een boterham met 100% pure pindakaas (zonder toevoegingen) past heel goed in een gezond patroon. Door de hoge concentratie (gezonde) vetten is het wel een flinke calorieleverancier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *